Ferjefri og fartsblind?

Kravet om kortest mulig reisetid mellom tomme kontorlokaler på Sandsli og oljenedturrammede Stord er i ferd med å torpedere ferjefri E39 - Hordfast, skriv Glenn Erik Haugland (V).

LESARBREV: En rekke omveltninger det siste året har endret premissene for denne delen av ny E39, og tiden er inne til å igjen finne frem til de nøkterne løsninger, før prosjektet kveles av sin egen vekt og samferdselspengene forsvinner til Østlandet.

Det demokratiske underskuddet som har preget Hordfast-prosessen er i ferd med å bakspille beslutninger tatt på Samferdselsministerens kontor. De politiske innvendingene mot regjeringens beslutning om å utrede midtre trasé over Bjørnafjorden er blitt marginalisert og dels latterliggjort. Prisen for denne forunderlige prosessen er et veiprosjekt som er i ferd med å miste oppslutning.

Artikkelen held fram under annonsen.

I en undersøkelse gjort for NRK i 2015 mente velgere fra samtlige politisk partier, også regjeringspartiene, at ny E16 mellom Bergen og Voss måtte prioriteres fremfor en gigantbro over Bjørnafjorden. Også politisk stilles det nå betimelige spørsmål ved prosjektet fra ledende politikere i Hordaland fylkeskommune og på Stord, kommunen som ivrigst har kjempet for firefelt og 110 km/t.

Når stortingspolitikerne ved behandlingen av Nasjonal Transportplan endelig får anledning til å ta stilling til Hordfast, vil i tillegg Paris-avtalen måtte spille en avgjørende rolle. Transportsektoren er CO2-verstingen. Å bygge veier som øker bil- og vogntogtrafikken, vil umuliggjøre CO2-kuttene Norge har forpliktet seg til.

Snart vil det også komme argument om at byggingen av en bro over Bjørnafjorden vil skape sårt tiltrengte arbeidsplasser. Men nylig ble det kjent at stadig flere anleggsoppdrag går til utenlandske aktører. Statens jakt på billigste løsning vil med andre ord ikke komme de stadig flere arbeidsledige i Sunnhordaland til gode.

"Trafikk er som gass - den tar den plassen den får", uttalte nylig Erling Dokk Holm på en konferanse om byutvikling arrangert av Bergen Næringsråd. Gode bymiljøer og nye, store motorveier går like dårlig i hop som olje og vann. Også arkitektpsykolog Eirik Glambek Bøe spør hvorfor det bygges og planlegges nye store veiprosjekter som om ingenting har skjedd. Svaret, mener han, er at Statens Vegvesen finnes. Den ferjefrie veitraséen som nå utredes vil bare forsterke trafikkproblemene over Danmarksplass. Det er det siste Bergen trenger.

Beslutningen for midtre trasé hviler tungt på samfunnsøkonomiske utredninger som setter to streker under hvor astronomisk lønnsomt det vil bli med snarveien over Bjørnafjorden. Professor Torger Reve har beregnet den årlige gevinsten til ny E39 til mer enn 10 milliarder kroner. Økonomenes evne til å spå fremtiden fikk imidlertid i året som gikk et brutalt skudd for baugen. Så å si ingen kunne spå oljenedturen og de økonomiske konsekvensene dette vil ha for den falmende «Gullkysten». Hvorfor skal denne yrkesgruppen fortsatt behandles som sannsigende orakler? Sliter toneangivende økonomiutdannede politikere som Tom Christer Nilsen (H) og Terje Søviknes (FrP) med den kritiske distansen til mesterforeleserne Victor Normann og Torger Reve?

"Økonomer er eksperter som i morgen vet hvorfor det de forutså i går ikke skjedde". (Sitat: Laurence J. Peter)

Et biltomt asfaltmonster over Bjørnafjorden vil kunne bli en turistattraksjon på linje med spøkelsesbyen Detroit. Det næringslivet Bjørnafjordbroen er ment å tjene, vil ikke eksistere om broen en gang blir ferdigbygget. For hva skal man med et kjedet arbeidsmarked om det ikke fins arbeid? Hva skal man med lettere tilgang på marked om det ikke produseres noe å tilby markedet? Ny næringsvirksomhet skapes ikke av bedre infrastruktur alene. Om det hadde vært så enkelt, hadde Austevoll vært landets fattigste kommune. Øyriket er tvertimot et av landets rikeste kommuner, tross hanglete ferjeforbindelse.

Det finnes per i dag et bredt politisk flertall på Vestlandet for ferjefri E39. For bare tre år siden var det tverpolitisk enighet om å bygge ferjefri E39 over Fusa. Men med høylytt retorikk, glansbilder av familier på spasertur over en stille fjord, urealistiske forventninger til lønnsomhet opp mot fallende skatteinntekter, er denne enigheten i ferd med å sprenges.

Artikkelen held fram under annonsen.

Om ikke FrP og Høyre nå tar til fornuften og tenker seg om når Nasjonal Transportplan i år skal behandles i Stortinget, kan ferjefri E39 bli lagt bort for generasjoner fremover.

Glenn Erik Haugland

Komponist

Kommunestyrerepresentant for Os Venstre