Utdanningsforbundet ønsker å bli hørt og spurt i spørsmål knyttet til ressursene en bør ha til rådighet  i en barnehage. Illustrasjonsbilde fra Øyane naturbarnehage.
Utdanningsforbundet ønsker å bli hørt og spurt i spørsmål knyttet til ressursene en bør ha til rådighet i en barnehage. Illustrasjonsbilde fra Øyane naturbarnehage.

Kjære KS - Eg Bare spør

Vi er i oppstartsfasen for nye forhandlinger mellom KS og Utdanningsforbundet om barnehagelærernes planleggingstid. Begge parter går inn i forhandlingene med felles mål: KVALITET I BARNEHAGENE.

Barnehagen er en del av utdanningsløpet, og en viktig aktør i barns og familiers liv. 98 % av alle barn i Norge går i barnehagen før de begynner på skolen.

Mange barn har lang oppholdstid i barnehagen, noe som er naturlig når de fleste foreldre har lange arbeidsdager. Derfor er kvalitet i barnehagen viktig både for de som bruker barnehage, for samfunnet og for de som jobber i barnehagen.

Artikkelen held fram under annonsen.

Planlegging viktig

Kvalitet er ikke noe som kommer av seg selv. Det er blant annet et resultat av kontinuerlig refleksjon over den praksisen vi utfører. For å oppnå kvalitet i barnehagen, må en barnehagelærer ha tid til å planlegge dagene og innholdet, tid til å dokumentere, tid til å jobbe med forarbeid til foreldresamtaler, tid til å ta tak i og planlegge for en god utvikling på alle områder for barna - tid til å ta tak i det samfunnsmandatet vi er satt til å forvalte.

Ikke spurt

I de fleste barnehagene er hver 3. ansatt barnehagelærer. Barnehagelæreren har en 3-årig utdannelse på høyskolen, en bachelor. Barnehageloven regulerer andelen barnehagelærere til 1 lærer pr. 18 store barn, eller pr. 9 små barn. Barnehagelærerens ubundne planleggingstid, dvs. tid som ikke brukes på avdeling sammen med barna, har vært 4 timer i uken, siden 1972.

Disse 4 timene er årsaken til forhandlingene som startet opp 9.3.16.

Og det er da vi må spørre KS: Hva er bakgrunn for at dere vil regulere de 4 timene?

Vi som er styrere i barnehagen har ikke bedt om endring av den praksisen som har vært. Barnehagelærerne har heller ikke bedt om det. Hvem har bedt om endringen, og på hvilket grunnlag?

Hvorfor er ikke vi blitt spurt om hva som er den gode ordningen? Det er vi styrere, sammen med barnehagelærerne, som kjenner hverdagen, og kan evaluere ordningen vi praktiserer for å nå målet om kvalitet. KS sier i flere uttalelser at de har full tillit til den enkelte barnehagestyrer. Hvorfor blir vi da ikke spurt i denne saken? Hvilket kjennskap har KS til organiseringen i barnehagen?

Hadde endringen vært til det bedre, slik Utdanningsforbundet ber om, ville vi forstått det.

Vanskelig å organisere

Logisk sett bør krav om økt kvalitet følges opp med ressurser, og ikke begrensninger. Istedenfor vil KS styre planleggingstiden til barnehagelærerne, og dermed gjøre det vanskeligere å organisere hverdagen.

Artikkelen held fram under annonsen.

Lytt til oss og til Utdanningsforbundet i det videre arbeidet rundt planleggingstiden for barnehagelærerne.

Hvordan skal KS ellers få informasjon fra dem som «kjenner hvor skoen trykker».

EG BARE SPØR

Liv Jansen, Marit Johannessen og Elisabeth Norstrand

Medlemmer i Utdanningsforbundet i Os.